Lær å prompte fram gode bilder
Jakob Thyness, en av landets første webdesignere og nå sterkt engasjert i bildeprompting, holder foredrag på årets AI-con konferanse.
Thyness, som er lett gjenkjennelig ved at han alltid går i kilt, har en karrière som spenner over flere tiår. Han har vært med på utforming av flere av landets største nettsider, har undervist på Westerdals, var Norges første sertifiserte digitale markedsfører, og er nå partner i kursselskapet KnowHouse.
I sitt foredrag «Bedre prompter = bedre bilder» vil Thyness gi en rekke praktiske tips som hjelper deltakerne til å selv lage bilder som blir som forventet. Som mange har erfart, er det enkelt å lage bilder med tjenester som Midjourney og Dall-e, men det kan være vesentlig vanskeligere å få til bilder som viser akkurat det man er ute etter.
Thyness belyser dette i sitt foredrag, og demonstrerer med konkrete prompts og eksempler.
– Å prompte for bilder krever faktisk visuell fagkompetanse, sier Thyness. – Man må beskrive nøyaktig hvordan man ønsker at bildet skal se ut, ikke bare hva det skal være bilde av.
Som partner i KnowHouse har Thyness siden 2006 undervist profesjonelle i digital markedsføring, bildebehandling og mer. Han gjorde seg også bemerket på 2010-tallet med designfilosofien «Dirty design», som han fortalte om bl.a. på konferansen Future of Design i New York.
Ellers har Thyness nettopp startet Instagram-kontoen Midjourney Reads, der han viser Midjourney-bilder basert på utdrag fra kjent litteratur. – Det er fascinerende å se hva kunstig intelligens får ut av verdenslitteraturen, avslutter han.